Zonder Manfred Martens geen LanMan;
hij is degene die het bedrijf oprichtte op 1 januari 2005 en die het meeste bij de klanten over de vloer komt.
Dat wil hij overigens graag zo houden, want juist het persoonlijk contact met al die verschillende klanten spreekt hem aan.

Hoe ben je in de IT beland?
‘Na een valse start in de detailhandel – dat was gewoon niets voor mij – kwam ik op de marketingafdeling van de VVV in Breda terecht. Die VVV had één pc staan, in die tijd eigenlijk een veredelde typemachine. Dat apparaat boeide mij, de techniek erachter vond ik interessant. Mijn takenpakket verschoof richting IT en ik ben cursussen gaan doen om de ontwikkelingen bij te kunnen blijven. Zo ben ik er ingerold en ik zou niets anders meer willen. Ook privé ben ik altijd aan het puzzelen met automatisering.’

Waarom ben je met LanMan begonnen?
‘Al lang speelde ik met het idee om voor mezelf te beginnen. De insteek stond voor mij ook al vast: systeembeheer voor kleine bedrijven. Die voorkeur voor kleine bedrijven heeft te maken met de informele sfeer die er vaak heerst, maar ook omdat deze bedrijven vaak niet voldoende aandacht krijgen van de grote organisaties waar zij systeembeheer inhuren. Punt was alleen dat ik de stap niet durfde nemen. Totdat ik na een afgeronde migratieklus een nieuwe baan moest zoeken. Op dat moment dacht ik: nu of nooit! Ik waagde de stap en dat was het begin van LanMan.’

En? Een goede beslissing?
‘Absoluut. Niet alleen blijkt er behoefte te bestaan aan onze dienstverlening, het is ook nog veel leuker dan ik had verwacht. Ik kom bij veel verschillende bedrijven over de vloer en heb met iedereen prettig contact. Juist omdat ik me richt op kleine organisaties, heb ik te maken met mensen die weinig kaas hebben gegeten van IT. Ik doe altijd mijn uiterste best om voor hen begrijpelijk te maken waar ik mee bezig ben. Een kant van dit werk waar ik vooraf niet zo bij stil heb gestaan, maar waar ik veel plezier in heb. Klanten waarderen het enorm als je de ingewikkelde IT-materie kan vertalen naar ‘gewone’ mensentaal, zodat het allemaal wat concreter voor hen wordt. Daar hebben ze als klant ook recht op.’

Manfred, De Nieuwe Lijn